onsdag, mars 14, 2007

Jag motverkar inte den demokratiska öppenheten

Idag gick den ledande socialdemokratiske riksdagsledamoten ut med ett pressmeddelande där han menar att han och de andra socialdemokraterna gång på gång i olika medier ställt frågor till i alliansen men att vi aldrig svarar. -Genom att att de borgerliga aldrig svarar eller deltar i debatten vi försöker skapa minskar öppenheten i politiken, det hotar faktiskt demokratin, säger Ternemar. Men hallå! Vad är detta? Visserligen pekades moderaterna och centern ut som de tystaste men mig veterligen har jag aldrig svarat nej att ställa upp på debatt. Varje dag läser jag tidningarna för att se om det finns någon debattartikel och efter bästa förmåga försöker jag svara på inläggen. Ternemar vet mycket väl att jag inte äger någon plats i tidningarna så ibland dröjer svaret och ibland lämnas de utanför. I pressmeddelandet nämns energifrågan, den vet jag att jag diskuterat med Ternemar både i paneldebatter och i radion. Artikel om Torsby Flygplats var inne vad jag vet förra veckan så där har jag inte hunnit än. Blyfrågan nämns också och där har ju sossarna ändrat sig vad jag kan förstå. Nej, jag motverkar inte den demokratiska öppenheten. Jag, och säkert de andra i alliansen ligger i så mycket vi kan för att debattera och svara på frågor och inspel. Ternemar har helt enkelt fel.