måndag, juni 16, 2008

Lagen om signalspaning

Under den senaste veckan har jag och mina riksdagskollegor fullkomligt mailbombats med inlägg om den så kallade FRA-lagen. Jag tror att jag fått cirka 500 mail och det är mer eller mindre omöjligt att besvara alla mail. Av den anledningen ett blogginlägg i den viktiga frågan.

Jag har läst de flesta av mailen och det finns många relevanta och bra inlägg. Andra är mer standardmässiga. Allra först vill jag uttala att jag har stor förståelse och respekt för oron och de frågeställningar som finns. De ska inte avfärdas blankt. Därför har jag också sparat de flesta mailen som hamnat i min digitala brevlåda. Jag vill med några rader försöka förklara hur jag ser på frågan. Det kan kallas för en röstförklaring eftersom jag som det ser ut kommer att rösta för lagen.

Det första som slår mig när jag läser många mail är att det finns någons slags tro att Internet är det mest fria man kan tänka sig. Den som tror att detta internationella nätverk inte är bevakad idag på olika sätt lever i en illussion. Den information vi skickar sparas i olika servrar. Nätägare och andra har kontroll på trafiken. Det handlar om en knapptryckning till så framträder innehållet. Tekniskt kunniga gör intrång m.m. Under många år har jag alltid haft tanken att det jag söker och det jag skickar kan läsas av andra. För övrigt vet jag att den tanken också är vanlig när det gäller mobila samtal. När detta är sagt vill jag lyfta några punkter som är viktiga i sammanhanget.

Jag menar att det finns en rimlig avvägning mellan integritet och behoven av underrättelse-verksamhet. Signalspaning är ju inget nytt precis. Det som nu föreslås är en anpassning för att kunna säkra nödvändig information för landets säkerhet genom att också signalspaning i kabel blir tillåtet, dvs för digital trafik. En anpassning till dagens teknikutveckling.

Det är rimligt med en tydligare lagstiftning om signalspaningen. Detta för att skapa ett starkt skydd för den enskildes integritet, något som idag inte finns. Det finns flera kontroll-mekanismer och funktioner som garanterar att signalspaning sköts enligt lagen: att den inte avser endast en enskild fysisk person, att den är proportionerlig i förhållande till det angivna syftet, att informationen inte kan inhämtas på ett mindre integritetspåverkande sätt och att gränsen är tydlig gentemot exempelvis polisiär verksamhet. Ytterst sker denna kontroll av FUN (Försvarets underrättelsenämnd).

Slutligen; Kristdemokraterna värnar både Sveriges säkerhet och de enskilda personernas integritet!

4 Comments:

At 1:22 fm, Anonymous Anonym said...

svårt å ena sidan lär ju FRA redan lyssna av oss, å andra sidan blir det i Sverige lagligt att avlyssna medborgare som inte misstänks för något brott. Något som Kina och Nordkorea pysslar med, å andra sidan vill man ju inte att sverige blir en fristad för terrorism.
Om det skulle smälla en bomb på tunnelbanan i stockholm och 10000 människor dödades finns det nog ingen som skulle ha något emot fra om dom skulle kunna ha förhindrat det. Staten-terrorism-enskilda medborgaren, förr var det staten-enskilda medborgaren. svårt svårt.
Personligen bryr jag mig inte om någon kollar mina mejl, så spännande är dom inte. men vi går mot det samhälle där mina steg övervakas. om hundra år har vi alla chip i oss, thats the way......
blir då livet värt att leva om det livet endast är i statens intresse blir då livet värt något om vi likt robotar skall foga oss under övervakning är det värt. Ja och Nej.

 
At 11:01 em, Anonymous Anonym said...

Det komiska med er som driver Moderatpolitik är att ni driver igenom allt som ni anklagar vänstersidan om att stå för
dvs. allt hemsk som de kommunistiska länderna håller på med, när du själv röstar för ett Stasi 2.0 med en brasklapp om att ni "bara ville väl"/ "jag viste inte bättre", och sen inte tar något mer ansvar, ni borde ha lärt av den förre regeringen att man inte ska ha en allsmäktig ledare(Persson), som ni nu röstar så är det efter den allsmäktige Moderatledarens pipa, behöver jag tillägga att du sitter på mandat för den svenska befolkningen inte för moderaterna.

Och jag vet att denna lag inte kommer att leda till att vi hitta några terrorister i Sverige, så någon höjning av "Riket säkerhet" kommer det inte leda till, för oss som känner till hur internet fungerar(dvs. inte DU!!) så är det inga problem att dölja sin kommunikation över nätet, och kvar blir bara vi dumma svenskar medborgare som kommer att få lida av detta, för det finns inga dumma terrorister kvar, utan detta kommer att leda till att staten tillslut kommer att sälja ut de enskildas integritet till multimedia företagen.

Det räcker att kolla på hur dåligt det fungerar i USA, det är mest medborgarna själva som råkar illa ut där, jag lider med de amerikanska medborgarna och ryser av att vi är på väg dit med.

Bara för att det går att övervaka så ska man inte släppa loss militären på oss civila.

Så stå upp mot dessa Stasi 2.0 fasonerna, och ställ upp för oss Svenska medborgarna.

 
At 12:03 fm, Anonymous Anonym said...

låt mig skratta åt ditt citat
"Den som tror att detta internationella nätverk inte är bevakad idag på olika sätt lever i en illussion."
Så du förespråka MER övervakning av oss svenska medborgare bara för att vi redan är övervakade, och sedan säger att du står för "den enskilda personernas integritet" DET är hyckleri.

En allmän övervakning av oss medborgare är en alldeles för stor mängd data att hitta något intressant i(om vi pratar på "Rikets säkerhet"), speciellt när man tänker på att datamängden bara ökar i en hisnande takt, och du verkar leva i en värd där terroristena är dumma och vi "goda" är smarta, när det är helt tvärtom, det är vi som är dumma och det är terroristerna som är smarta, det räcker att leta lite på nätet så hittar man sätt att kringgå övervakning på ett eller annat sätt.

Jag kan Lova dig att man inte stoppar terrorism på detta sättet, det är fortfarande i den materiella värden man hittar och stoppar terrorism.

Som sagt FRA är en relik kvar från Andra världskrigets tid och den borde ha skrotats för länge sen.

Och jag ryser av att den information kommer troligtvis Polisen ha fri tillgång till i framtiden, kan bara hålla med i vad om skrevs förra kommentaren om att det är påväg till ett Stasi 2.0

ta ett ärligt ansvar och lita på att vi svenskar klarar oss utan övervakning.

 
At 10:50 em, Anonymous Anonym said...

det är ju klart terroristerna är dom dumma. Skulle gärna vilja se din min när det smäller då du sitter i tunnelbanan, tänker du då följande "vi är dom dumma, vi i väst förtjänar detta"
låt mig skratta.

 

Skicka en kommentar

<< Home