onsdag, augusti 13, 2008

Blyammunitionen på tapeten igen

För några år sedan diskuterades blyammunitionen. Jag tillhörde dem som motionerade om det i Riksdagen. Förra regeringen beslutade att denna typ av ammunition skulle förbjudas. Detta beslut revs upp av alliansregeringen. Sedan har det varit lugnt ett tag. Kemikalieinspektionen har arbetat vidare med frågan och för någon vecka sedan läste jag att de istället föreslår en skattehöjning. Detta skulle minska användadet av bly. Det jag kommer ihåg från förra debatten var att inte fanns någon bra ersättning för bly i kulor när det gäller säkerhet och en etiskt korrekt jakt. Vad jag vet finns fortfarande inget som är bättre än bly. Risken är ju att debatten om bly fokuseras för hårt på ammunition. Det lär finnas massor av bly redan i markerna och jägarnas kulor måste vara en försvinnande liten del av detta. Jag har också ett landsbygdsperspektiv på frågan. Det är fel fokus att fördyra jakten. Jag har stora frågetecken kring kemikalieinspektionens lösning på frågan.