fredag, november 18, 2005

Mer kränkande för barn att bli våldtagen

Jag blir oerhört upprörd när jag hör att Svea hovrätt sänkte en 14-årig flickas skadestånd för att det inte skulle vara lika kränkande för ett barn att bli våldtagen som för en vuxen. Enligt samma hovrätt skulle det inte behövas lika mycket våld för att genomföra våldtäkten. Jag fattar ingenting! Hur tänker Svea Hovrätt? Jag kan konstatera att människovärdet tydligen är olika och bygger på åldern och att vi inte är lika inför lagen. Det är egentligen mer kränkande för ett barn att bli våldtagen. Tvärtom skulle väl domen och skadeståndet vara större när man förgripit sig på ett barn. Det torde väl vara ganska klart att en ung flicka inte gör motstånd. Underläget är så tydligt redan från början. Jag blir ledsen när jag tänker på att flickan ska bära med sig detta övergrepp genom hela livet. Det borde genomsyra domstolarnas bedömning av skadeståndsanspråken. Vart tog barnperspektivet vägen?