måndag, juni 13, 2005

Nytt sätt att säga "ja"?

Denna blogg är en liten spaning.
Är det bara jag som tycker mig märka att alla har börjat att säga "ja" på ett nytt sätt. Jag började iakta detta fenomen för några veckor sedan. I det vanliga samtalet när någon ska berätta något eller kommentera något fyller lyssnaren ofta i med typ "Mmmm" eller "ja visst" eller bara ett enkelt och rakt "ja". En förändring har dock skett under den senaste tiden. Jag tycker mig höra att den som deltar i samtalet lägger an en mer tyngd eller ett förstående "ja". När jag ska beskriva det i en text är det svårt att beskriva det men det låter mer som när någon berättar något allvarligt eller sorgligt. Liksom ett djupare eller mer eftertänksamt "ja". Varför och hur har detta fenomen uppstått. Min spekulation är att någon kändis i TV har sagt "ja" på detta sätt och att det sedan har spridit sig mer allmänt. Men jag vet inte säkert. Eller så är det så att jag ensam hör just denna förändring.