torsdag, september 07, 2006

Säffle, kan jag få en kopp kaffe....

11 dagar kvar till valet

Ja jag vet, missat ett datum och felräkning ovan. Jag har ju lovat att blogga varje dag fram till valet. I går kväll när jag kom hem och tänkte blogga hade dock datorn låst sig så det funkade inte. Därför gårdagens blogg just nu. För att ordningen och nedräkningan ska finnas. Återkommer med ny blogg senare ikväll för att komma i fas igen.

I går var jag i Säffle på eftermiddagen och debatterade med vänsterns riksdagsledamot från Värmland. Vi stod några meter från varandra på torget med varsin mikrofon i handen. Det var vänsterpartisten som hade utmanat mig. Vi diskuterade jobben, barnomsorg och jämställdhet. Jag chockade nog min motståndare genom att säga att jag tyckte det var självklart att det ska vara lika lön för lika arbete. Min fråga var dock varför det inte uppnåtts redan efter ett antal år av vänsterstyre eftersom detta varit en aktuell fråga under många år. När det gäller familjepolitiken och barnomsorgen kändes avståndet stort mellan oss men samtidigt fick de få väljare som fanns på torget tydliga alternativ inför valet. Ganska roligt med en duell så där på torget mitt på blanka eftermiddagen. Jag kom att tänka på de där bevingade orden: Vart ska du då? Till Säffle! Kan jag få en kopp kaffe.