torsdag, januari 31, 2008

Sluta hota politikerna i landstinget

Sitter just nu och följer landstingsfullmäktiges debatt i Karlstad angående den framtida sjukvården i Säffle och Kristinehamn. Det finns mycket att säga om den debatten men det lämnar jag därhän just nu. Nu handlar det om de hot som framförts mot en framstående folkpartist i länet inför mötet. Sluta hota politikerna! Jag blir väldigt illa berörd av detta. I den aktuella frågan håller jag inte med folkpartiet. Jag värnar dock det demokratiska systemet. Vi har öppna politiska arenor. Landstingsfullmäktige är en sådan. Låt politikerna från de olika partierna göra upp på den arenan. Gärna en hård politisk debatt där de "pucklar på varandra" i sakfrågan. Värmlänningarna har alla möjligheter att ringa, skriva brev, skriva insändare och inte minst rösta på dem se bäst anser föra folkets talan i olika frågor. Det är bedrövligt att en folkvald politiker ska behöva utstå personliga hot ( alla hot är för övrigt bedrövliga) för att han framfört sin åsikt, låta vara att man inte gillar den. Min önskan är att vi i Värmland ska slippa dessa hot. Här har vi alla ett gemensamt ansvar; politikerna, media och alla värmlänningar.