tisdag, december 25, 2007

Dagenefterreflektion

Så har då julaftonens kväll likt en stormvind dragit förbi. Jag är medveten om att julafton firas eller passeras på många olika sätt. I vår familj är det full fart hela dagen. Julfika, Kalle Anka, julmaten, jultomten med massor av klappar. Sedan paketöppning med en paket i taget så alla kan se. Julgodis och dricka och sedan prövande av någor nytt sällskapsspel. Innan man nästan hinner pusta är klockan långt förbi midnatt och det är dags att jättetrött dyka i säng. För min del avslutades dagen med en fin julbön i Pingstkyrkan, Karlstad.

Hade ett ärende in till stan mitt på dagen och i en studns väntan tog jag ett varv med bilen. Det var då jag upptäckte det. Stan var tom på folk. Inga affärer öppna. For ut till Bergvik, det stora köpscentrat och upptäckte det fantastiska att affärerna där också var stängda. Om någon frågat mig innan hade jag sagt att på Bergvik är det alltid öppet åtminstone fram till eftermiddagen. Fel hade jag. Tittade på skylten på dörren till ett av de stora varuhusen som berättade att det var stängt julafton och juldagen! Otroligt1 Vad har hänt? Har mänskligheten segrat över kommersiallismen? Nja, såg att det slagits nya försäljningsrekord inför julen.
Hur som helst oavsett orsak blev jag mycket glad över att det var stängt och att kunder och personal kan ägna sig åt julfirandet eller vad man nu vill göra.
God fortsättning!