söndag, december 09, 2007

Socialdemokratisk riksdagsman på två stolar

Vet inte om fler än jag upptäckte en som jag tycker paradox i lördagens upplaga av Nya Wermlandstidningen. Det måste väl vara otur för riksdagsmannen när tidningen berättar dels om goda tider för att senare i samma tidning tala om allt elände.I en stort uppslagen artikel står min socialdemokratiske riksdagsledamotskollega och berättar om det stora trycket just nu inom byggsektorn. Snickare och rörmokare är högvilt. Miljarder ska investeras i Karlstad. Detta innebär förstås att tiderna är goda för de värmländska byggnadsarbetarna. I oktober var bara 106 värmländska byggnadsarbetare anmälda till a-kasasan, en rekordlåg siffra. Enligt artikeln ser det bra ut framöver. Positivt så långt.

Några sidor längre fram i samma tidning, samma dag läser jag att facken ordnade manifestationer på flera platser i Värmland där man protesterade mot regeringens politik. Facker kräver rättvisa. Samme socialdemokratiske riksdagsman som jag tidigare skrivit om talar på kvällen i Karlstad. Nu säger han att 2007 kommer att gå till historien som året då den borgerliga regeringen raserade välfärden i Sverige. Nu är det enligt talaren plånboken som styr och inte behoven.

Som sagt lite otur, tycker jag, att detta stod att läsa i samma tidning. Min socialdemokrakiske kollega får nog bestämma vilket ben han ska stå på. Vad är en rättvis politik? Vill bara påminna om att när socialdemokraterna styrede landet var 1,5 miljoner människor beroende av stöd och bidrag. Vart var soppköken och demonstrationerna då? Det bästa är väl ett arbete som artikel ett handlar om. Eller?
Så det kan bli i tidningen.