onsdag, december 12, 2007

Klimatfrälst efter Al Gores besök i Riksdagen idag

Kort och gott; Det var ett fantastiskt tal som Al Gore höll i Riksdagen idag. Det var längesedan jag blev så engagerad under ett tal som just idag. Jodå, jag har sett filmen där Al talar om klimatutvecklingen och den filmen är både bra och omskakanade. Al Gores budskap till oss i Riksdagen var att klimathotet är en fråga om överlevnad. - Om forskningen stämmer ( och det är väl svårt att säga emot idag när så många forskare är eniga) har vi inte mer än 10 år på oss att vända utvecklingen, så Gore.

Det duger inte längre att diskutera, nu måste vi handla. Vi svenskar fick beröm för att vi ligger i topp när det gäller klimatarbetet men vi måste göra mer. En bra åtgärd är koldioxidskatten och den kan utvecklas.

För min del har jag alltid varit intresserad av miljöfrågan men efter Gores film och nu hans tal idag har den verkligen fått tag i mig. Det handlar om vad jag personligen kan göra i vardagen.

Jag kan inte heller låta bli att tänka tanken att Al Gore med sin profetröst borde kunna omvända sitt eget USA i frågan och det är också minst sagt bråttom. Heja Gore!