onsdag, december 14, 2005

Inte ens en digital dab-tumme

Idag på morgonen väcktes vi av regeringens besked om att det inte blir någon utbyggnad av digitalradion. I nästan två år har regeringen haft bollen när det gäller att ta ställning till den digitala framtiden för radion. Jag deltog själv i den parlamentariska utredningen som föreslog en försiktig utbyggnad. Idag har vi ju bara hört nejet men jag vill veta lite mer vad regeringen säger egentligen.

Jag förstår att Sveriges Radio inte är glada. De har i princip satsat alla sina kort på att dabradion är enda sättet för dem att överleva i framtiden. Vad ska de nu säga? Jag förstår också att privatradion rasar mot kulturministern. De hade ju hoppats på att dabradion skulle ge dem bättre villkor och bättre lönsamhet. Det handlar inte bara om ett ja eller ett nej till en teknikinriktning utan också om radions framtid.

Regeringen borde kunnat ge besked tidigare när de nu ändå valt ett nej till dabradio. Radiobranschen som väntat och väntat kunde väl lika gärna fått denna dom för flera år sedan. Jag hade hoppats på någon form av partiöverläggning i en sån viktig mediafråga. Precis som alla andra medier går naturligtvis radion mot en digitalisering oavsett regeringebeslut. Kulturministern är skyldig att ge sin framtidsvision för radion. Slutligen kan jag inte förstå att Sveriges radio inte satsar på digitala radiosändningar i det markbundna digitala TV-nätet. Trots allt är det väl innehållet som är det viktigaste. Därför borde SR satsa på alla metoder att nå ut med de digitala sändningar man redan gör.