söndag, september 02, 2007

Närradion ska utvecklas, inte avvecklas

Deltog igår i ett intressant närradioseminarium i Göteborg. Det fanns en orsak till att vi samlades just där, nämligen att Teracom vill flytta ned närradiosändaren i Brudarmossens mast. Om detta sker innebär det att hela stadsdelar i stan inte kan lyssna till närradion längre. Utvecklingen av denna specifika fråga kommer jag att följa noga.

Jag var inbjuden till träffen för att jag intresserar mig för närradions villkor samt att jag ingår i alliansens mediepolitiska arbetsgrupp.

I mitt inlägg berättade jag att alliansen tar ett helhetsgrepp på mediefrågorna. Just nu pågår tre viktiga utredningar och översyner. Det handlar om public service, om den kommersiella radion samt om de icke kommersiella lokala radio och TV-kanalerna. (Läs närradion och när-TV)

Närradion är en viktig aktör vars verksamhet bör ges goda möjligheter till utveckling. Närradion är viktig för att den är en kanal där både enskilda och föreningar kan föra fram sina åsikter och budskap utan att bli avbrutna.

För min del vill jag att närradion ska få generösare regler för utbyte av program. Slopa kommunregeln. Vi måste också få klarare gränslinjer mellan kommersiell radio och föreingsradion. Idag utnyttjas de generösa reglerna av lycksökare. Jag kan också tänka mig ett statligt stimulansstöd till närradion. Jag är också övertygad om att tekniken är närradions vän. Nya tekniska lösningar kommer att vara till hjälp för närradion. Redan idag läggs många närradionprogram ut på webben.

Jag lärde mig mycket på seminariet och jag fick förstås med en hel del från hela "närradiorörelsen"

2 Comments:

At 9:29 fm, Anonymous Anonym said...

Bra att du bevakar dessa frågor Dan! Grupper i det det civila samhället behöver få komma till tals på olika sätt och närradion är en viktig kanal som har potential att utvecklas! /Svante

 
At 9:48 em, Blogger Lighthouse said...

OK, men
varför utvecklas då inte MV o LV i Sverige som ju likt närradio kan ha talradio (om än i annorlunda former), till skillnad från lokalradio som ju bara blev musikradio?

Sverige har internationellt 8 lediga frekvenser på MV /LV

Som nästan enda Europeiska land har Sverige inga inrikessändningar trots att det är ett ytstort land där både sändning o mottagning skulle vara billig

-- lämpar sig alltså särskilt bra för talradio,
nyhetsprogram utbildning talkshows sportradio lyssnardebatter mm.....

Peter

 

Skicka en kommentar

<< Home