torsdag, oktober 18, 2007

Äntligen: Digital radio i TV-boxen nästa år

Läste på Sveriges radios hemsida att SR vid nyår startar digitala radiosändningar via det svenska marknätet för TV. Alla med tv-box för marknäten - t ex Boxer - kommer därmed att kunna höra radio med digital ljudkvalitet. Via TV-boxen blir ljudet CD-liknande rent.

Detta tycker jag var jätteroligt att läsa. Eftersom jag själv är mycket engagerad i dessa frågor framförde jag just denna idé till SR och SVT när beskedet från förra regeringen om att DAB-satsningen på SR skulle avbrytas. SR hade ju velat satsa vidare på DAB och undrade vart man då skulle sända sina digitala kanaler. De finns ju på nätet men jag ansåg redan då att man borde samarbeta med SVT om några digitala radiokanaler i det digitala marknätet. Nu blir detta verklighet till nyår. Bra SR och SVT! Därmed tror jag att intresset för en fortsatt digitalisering av radiosändningar kommer att öka.

Förr eller senare tror jag att även radiosändningarna kommer att sändas digitalt till digitala mottagare. Sändningar via det digitala marknätet för TV är en god bit på väg.