lördag, januari 07, 2006

Ur spår!

Idag har jag varit ute i skidspåret för tredje gången på några dagar! Det är knappt att jag tror det är sant men nu är faktiskt min skidträning igång. Innan nyår kom äntligen snön och en viss dragning till skidspåret infann sig. I Forshaga närmare bestämt vid SISU-gården finns jättefina spår. De är inte så långa ännu men 1,8 kilometerssträckan räcker gott för mig. Lagom kuperat. Usch vad otränad jag är. Försöker öka på antal kilometer för varje gång. Nu är det inte bara att hoppa i skidskorna och spänna fast dessa i skidorna. Skidorna måste vallas på ett rätt sätt. Och det kan jag inte så nu måste jag skaffa lite mer grejor samt utbilda mig. Idag hade jag varm svartvinbärssaft med till skidstugan. Gott att stanna och dricka efter ett slitigt varv. Skidorna glider lika bra bakåt som framåt. Det går ganska sakta men med tiden och med vallningskunskap ska det väl gå fortare så småningom. Idag tyckte jag att jag fick bra fart i en spurt, körde om en dam, när det bara rasslade till bakom mig. En tränad skidåkare fullkomligt gled förbi mig skjuten som ur en kanon och försvann bakom nästa krök. Själv fick jag stanna och pusta. Mitt mål just nu är att bli så pass bra att jag kan ropa ur spår till min fru som åker framför mig i spåret.