tisdag, september 12, 2006

Utomlands mitt i valspurten

5 dagar kvar till valet

Ikväll när jag kom hem vid 22-tiden kan jag konstatera att jag besökt samtliga kommuner i Värmland under min valturné. I eftermiddag besökte jag Eda kommun längst bort i väster. Dagens tema var de äldres situation, gränshandeln, infrastrukturen i glesbygden samt strandskyddet. Därför körde jag bland annat den så kallade sockervägen som går in i Norge. Rätt som det var var jag allstå med valbussen i Norge. Mötande trafikanter tittade lite konstigt på den märkta valbussen. Tänkte ett ögonblick på hur det skulle tas emot om det hänt mig något på andra sidan gränsen.
Intressant dock på plats känna på en mycket använd smal grusväg som förkortar resvägen för många in i Norge. På en väg som glömts bort av de beslutande. I eftermiddag besökte jag det nya stora köpcentret i Charlottenberg som ska invigas i slutet av oktober. Säkert 30 stora affärer. Det är meningen att vår grannar i Norge ska komma på helgerna och handla. Gränshandeln betyder oerhört mycket för kommunerna vid gränsen. Det är bara att hålla tummarna.