fredag, februari 17, 2006

Obarmhärtigt att avslå vargskytten Engdahls nådeansökan

Det är djupt obarmhärtigt av regeringen att avslå Engdahls nådeansökan. Jag hade
hoppats att regeringen skulle benåda honom med tanke på de ändringar man faktiskt
gjort i paragraf 28 sedan han dömdes.

Det har rört på sig i rovdjursfrågan den senaste tiden. Det gäller tillsättande av en utredning om hur frågorna praktiskt ska drivas på lokal nivå. Utredaren hoppade ju av efter några veckor och det förstår jag. Socialdemokraterna har ju samtidigt bildat en egen arbetsgrupp samt skrivit en stor artikel i DN om att man vill
lyssna på folk som bor i rovdjursområden. En benådning av Engdahl hade ju varit
att konkret visa att man bryr sig. Nu kommer rovdjurskriget att trappas upp tror jag.

Läste förresten idag i tidningen att justitieministern erbjöd Engdahl fotboja. Kan inte låta bli att tänka på att en del vargar har halsband med sändare i. Jag ser framför mig hur vargarna i Dalslandsskogen bär boja runt halsen och Engdahl runt foten. Visst är det märkligt.