fredag, februari 10, 2006

Värmland suraste länet

Läste igår i Nya wermlandstidningen att Värmland är det suraste länet! Vadå surast? tänkte jag. Blev faktiskt lite småsur när jag läste rubriken. Läste vidare. Värmland är surast i Sverige. Det finns ett känt gnällbälte i Sverige. Värmland tillhör surbältet! Nänu. Det kunde väl stått att Värmland var mest konstnärligt eller mest poetiskt eller varför inte mest musikaliskt. Men surast. Nu måste artikelförfattaren förklara sig. Det är ju alltid viktigt att läsa hela texten tänkte jag och läste vidare.

Allvarligt talat. Artikeln handlade om att Värmland är surast i Sverige när det gäller naturen. Från 1990 till 2004 har visserligen det försurande nedfallet av svavel minskat med cirka 60 procent on nedfallet av kväve med 30 procent men det är inte tillräckligt för att naturen ska må bra. 30 miljoner får länet i bidrag till kalkning årligen för att preparera sjöar och vattendrag. Allt för att vi ska bli mindre sura.

Dessvärre tror jag att vi borda kalka mer och inte bara i vattendragen. Vad jag förstår så blir inte effekten så långvarig. Det borde också satsas på skogsmarkskalkning som vad jag kan förstå gett goda resultat där man prövat det. Mer pengar och en mer omfattande strategi för kalkningen behövs för att vi ska få balans i naturen och därmed slippa rubriken att Värmland är surast.

1 Comments:

At 7:20 em, Anonymous Anonym said...

The Ring ,where you disappeared? Call to me fast!
- kihlstrombloggen.blogspot.com j
07 car civic honda
buy used car
car undefined used
used car bergen
used car oakland
used car greensboro
used car raleigh
used car killeen
used car vallejo
used car tacoma

 

Skicka en kommentar

<< Home