fredag, mars 24, 2006

Regeringen dränkte oss med propositioner

I går var min portfölj överfull med häftade regeringsförslag så kallade propositioner. Den finns en regel i riksdagen ( i och för sig en gummiparagraf) som säger att regeringen måste lämna sina förslag innan den 22 mars för att riksdagen ska kunna bereda och besluta i det ärendet innan sommaruppehållet, i detta fallet innan mandatperiodens slut. Gissa om det ramlade in propositioner i brevlådan. På några dagar kom säkert 70-80 st. Detta är ju helt galet!

Detta undergräver Riksdagens möjligheter att uppfylla grundlagen krav när det gäller att bereda ärenden och att utöva kontroll av regeringen. Detta är otillständigt och visar en total brist på respekt för folkvalda riksdagsledamöters möjligheter att bilda sig en uppfattning och fatta beslut.

Till exempel inom Miljö- och Jordbruksutskottets område (jag är ersättare i det utskottet)lämnades inte mindre än 13 propositioner under tisdagen och onsdagen. Dessutom har jag någon på bostadsområdet samt en om public service som jag är direkt ansvarig för. Gissa om jag har helgläsning så ögonen blöder. Partierna ska nu inom två veckor bearbeta regeringens förslag och utarbeta sina alternativ. Utskotten har sedan till uppgift att på kort tid väga samman materialet i ett betänkande som ska debatteras och beslutas i Riksdagen.

I mina mörka stunder tänker jag att regeringen och regeringspartierna öser förslag över oss i oppositionen så att vi inte ska kunna förbereda oss inför valet. Det är nämligen vi i oppositionen som tvingas läsa regeringsförslagen och komma med motförslag. Försöker de trötta ut oss? Sen kan jag ju inte låta bli att tänka på vad mina riksdagskollegor som tillhör majoriteten gör under tiden. Nej nu måste jag tyvärr läsa vidare....