lördag, maj 13, 2006

Valrörelsekänsla på torget i Arvika

Hej igen,

Det var ett tag sedan jag bloggade. Flera har undrat om jag lagt av. Nej det har jag inte. Har gjort ett litet uppehåll men nu ska det bli fart igen. Målet är minst en blogg i veckan, gärna på fredagar.

Idag var jag inbjuden av kristdemokraterna i Arvika att tala på ett torgmöte som de arrangerade där. Det bjöds på kaffe och pepparkakor och informationsfoldrar. På en timme hann jag med tre till fyra tal och folk lyssnade. Vad skulle de göra? Strax intill var det intensiv torghandel och jag passade på att tala till dem som stod i alla köer vid stånden. Det var förstås en hel del som lyssnade till mig. Efter mina tal kom folk fram och ställde frågor och ville prata. Det var faktiskt lite valrörelsekänsla trots att det är fyra månader till valet. Lika bra att värma upp.

På torget i Arvika talade jag om att vi kristdemokrater vill förbättra den ekonomiska standarden för de pensionärer som  får klara sig på enbart garantipension genom att höja den med 853 kronor per månad. De äldre är en av de stora förlorarna på Socialdemokraternas långa maktinnehav. De har halkat efter rejält vad det gäller ekonomisk utveckling och bristerna inom äldreomsorgen gör sig ständigt påminda. Kristdemokraterna accepterar inte denna utveckling och lanserar därför en riksomfattande äldrekampanj i syfte att förbättra för de äldre.

Jag sa också att vi vill införa en värdighetsgaranti för att stärka äldres värdighet och rättigheter. All omtanke om medmänniskor fordrar inte mer resurser. Kristdemokraternas värdighetsgaranti består av relativt enkla punkter som redovisar för både den vårdbehövande, personalen, de anhöriga och de politiska beslutsfattarna vad som ska gälla. Oavsett hur verkligheten är beskaffad är en värdighetsgaranti en grund för trygghet.

Vägar och bensinpris är alltid aktuellt i Värmland. Därför passade det att säga lite om de frågorna också på torget. Det höga bensinpriset innebär ett problem för många äldre människor, inte minst för alla som bor på landsbygden och har långt till allmänna kommunikationer. Det senaste året har bensinskatten ökat med över två kronor. När man tankar går 60 kronor på varje hundralapp i skatt.

För många äldre är det nödvändigt att ha en bil. Kristdemokraterna vill därför halvera momsen på bensin, vilket med dagens nivå skulle innebära att priset sjunker med 1.30 kronor per liter. I Värmlands län kör en genomsnittstrafikant ca 1500 mil per år. Genom att sänka momsen på bensin från 25 till 12 procent får snittbilisten 1609 kronor i lägre bensinkostnader per år. Så det så!