onsdag, februari 20, 2008

Regionteater och Skogsmuseum i Värmland?

Nu är det tydligen så att Region Värmlands styrelse beslutat att ett arbeta ska påbörjas som kan leda till Västanå Teater i Sunne kan bli Värmlands regionteater. Detta innebär att diskussioner på ett helt annat sätt kan föras med kulturrådet och regeringen. Som värmländsk kulturpolitiker i Riksdagen stödjer jag detta förslag. Jag anser att teatern är unik och har sina rötter djupt i den värmländska myllan. Tänker särskilt på förra sommarens framgång med Selam Lagerlöfs En herrgårdssägen. Jag ska göra vad jag kan för att föra frågan framåt i de kontakter jag har. Läste också häromdagen att det fanns ideér om ett skogsmuseum i Fryksdalen. Detta var vad jag förstår ett mer privat initiativ. Intressant! Jag har i flera år motionerat om ett nationellt skogsmuseum i Värmland. Skogen och skogsindustrin är väl förknippat med Värmland. Får följa denna idé med intresse. Det rör på sig det kulturella Värmland!